HomeTraining zoekenOp functiegebied

Overzicht

2-daagse Intensieve Masterclass Incoterms® 2010

Wanneer u internationaal handelt, is het van belang om duidelijke afspraken te maken met uw afnemer. Een belangrijk hulpmiddel bij het maken van deze afspraken zijn de Incoterms. Verwijzing naar Incoterms® 2010 in een verkoopovereenkomst bakent op een heldere manier de wederzijdse verplichtingen van de partijen af en verkleint het risico van juridische complicaties. Het is daarom belangrijk om te weten, alvorens bedrijven internationale overeenkomsten afsluiten, welke kosten en risico’s de gebruikte Incoterm hen oplegt en wat de gevolgen zijn voor de boekhouding, logistiek, contractuele verplichtingen en aansprakelijkheid. Zo beperkt men de risico’s op misverstanden die tot geschillen kunnen leiden.
Het programma heeft een afwisselend en interactief karakter. Compacte inleidingen van de trainers worden onderbouwd door veel praktijkvoorbeelden en cases. Tijdens deze training ontdekt u de juridische, financiële (verzekeringen), fiscale en douane technische kanten van de Incoterms® 2010.
Tijden
Dag 1: woensdag 5 juli 2017 van 10.00 tot 16.30 uur. Inclusief lunch en een gezamenlijk diner
Dag 2: donderdag 6 juli 2017 van 9.00 tot 16.30 uur. Inclusief lunch en consumpties

Optioneel: wanneer u een hotelovernachting wenst, kunt u dit aangeven op het digitale inschrijfformulier. U verblijft op de locatie waar de training wordt gegeven. De kosten hiervoor bedraagt 79,00 euro inclusief ontbijt, excl. toeristenbelasting 1,50 euro. Let op de overnachting kosten zijn voor uw eigen rekening.

Meer info...

Voor wie: Deze training is speciaal ontwikkeld voor iedereen die minimaal 3 jaar exportervaring heeft en werkt met de Incoterms. Basiskennis van de Incoterms is een vereiste.

 

Bijeenkomst E-commerce & BTW diensten - goederen

BTW-wetgeving in de EU brengt complexe vraagstukken met zich mee. De afgelopen tijd zijn ook de wet- en regelgeving aangescherpt mbt tot E-commerce.

Aan de hand van concrete cases zal de trainer ingaan op de BTW-uitdagingen bij grensoverschrijdende E-commerce activiteiten van bedrijven. Zowel B2B als B2C transacties komen aan bod.

Programma:
Ochtend: E-commerce, verkoop van goederen
o Verkoop van goederen aan particulieren
o Waar is de levering belast
o Hoe werkt de regeling afstandsverkopen
o Welk tarief is van toepassing
o Hoe dient aangifte gedaan te worden
o Hoe kun je correcties indienen
o Leveringen aan ondernemers
o Invoer van goederen
o Praktijkvoorbeelden
o Vragen deelnemers

Middag, E-commerce en diensten
o Waar is een elektronische dienst belast
o Hoe werkt de regeling vanaf 1 januari 2015
o Welk tarief is van toepassing
o Hoe dient aangifte gedaan te worden
o Hoe kun je correcties indienen
o Diensten aan ondernemers
o Aankoop van diensten
o Praktijkvoorbeelden
o Vragen deelnemers
o Samenvatting en afsluiting
Het is ook mogelijk om alleen aan de ochtend of middag deel te nemen.

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een efficiënte en correcte administratie op het gebied van BTW en E-commerce. De workshop is ook zeer geschikt voor starters in international business met grensoverschrijdende E-commerce activiteiten.

 

Cursus 'Documenten bij export'

Of je nu buiten of binnen de Europese Unie levert, je krijgt hoe dan ook te maken met diverse exportdocumenten.
Vaak horen we van deelnemers dat ze oude documenten als voorbeeld gebruiken. Men weet dan niet wat precies en waarom bepaalde documenten ingevuld worden, hoe het eigenlijk zou moeten en wat de consequenties zijn als het niet goed gebeurt. Met deze cursus willen we mensen inzicht geven in de (elektronische) papierwinkel van export.

Meer info...

Voor wie: Personen die betrokken zijn of worden bij het gereedmaken van de documenten bij de totstandkoming en afwikkeling van exporttransacties

 

Cursus Douaneprocedures in de praktijk!

Tijdens deze compacte training krijgt men een overzicht van en inzicht in het spectrum van douaneregelingen en indirecte belastingen. Daarnaast wordt er ingegaan op het belang en de impact van deze materie in de dagelijkse bedrijfsvoering van een exportonderneming.

Afhankelijk van het aantal transacties en de ingewikkeldheid ervan kan een exporteur besluiten om douanezaken uit te besteden. Dat wil niet zeggen dat de exporteur zelf geen kennis van zaken dient te hebben op dit gebied. De exporteur blijft verantwoordelijk voor de exporttransacties.
Als deze daarvan bewust is, overweegt hij of zij misschien zelfs om te investeren in software en menskracht om die transacties zelf te gaan doen.

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor en betrokken zijn bij douanezaken rond internationale transacties.

 

Cursus Export Manager

De internationale markt wordt steeds transparanter en de concurrentie steeds heviger. Om de concurrentie voor te zijn én te blijven, is een structurele, planmatige aanpak van export met de nodige kennis van zaken vereist.

In de cursus Export manager leert en ervaart u aan de hand van het export (beleids)plan bewuster de markt in te gaan. De cursus biedt een goede balans tussen de theorie en de praktijk. Naast ervaringsuitwisseling met collega-exporteurs ontvangt u individuele coaching van ervaren professionals.

Data 2017: 12 mei, 9 juni, 30 juni, 22 september, 13 oktober, 3 november en 1 december 2017

Data in najaar 2017 - winter 2018:
15 december 2017, 13 januari, 27 januari, 10 februari, 10 maart, 7 april, 5 mei 2018

Meer info...

Voor wie: De cursus Export Manager is een must voor u als export(area)manager wanneer u uw exportactiviteiten naar een hoger niveau wilt tillen en opportunistische kansen in de internationale markt wilt omzetten naar een strategische bedrijfsaanpak.

 

Cursus Export Sales for Young Professionals

Welke stappen dient u te nemen, intern en extern, om proactief en effectief als ‘sales’ professional te kunnen optreden? Hoe hebben andere ambitieuze ‘young professionals’ exportgroei binnen hun eigen bedrijf gerealiseerd? Tijdens deze interactieve cursus geven wij succesvolle en ‘out of the box’ denkende exporteurs en professional trainers het woord, die ervaring hebben met het signaleren van internationale marktkansen en koopsignalen en hiermee in de praktijk successen hebben behaald.
Deze cursus is bestemd voor beginnende exporteurs, die kennis willen maken met de basis competenties van het vak "sales" in de export.

Meer info...

Voor wie: Beginnende Export Managers, Sales Managers en Area Managers, die (mede)verantwoordelijk zijn voor de verkoopresultaten in het buitenland.

 

Cursus Export van A t/m Z.

Exporteren van goederen is voor meer en meer bedrijven interessant. Er zijn allerlei zaken waarmee exporterende bedrijven rekening moeten houden om risico's te vermijden. Een groot deel van de risico's kan beperkt worden als de operationele mensen goed op de hoogte zijn van de belangrijkste zaken die met export te maken hebben.

Meer info...

Voor wie: Operationeel personeel binnen een internationaal opererende onderneming.

 

Cursus Het effectief selecteren en managen van je zakenpartner in het buitenland

Hoe vind je een goede agent/importeur? Wat is een goede agent/importeur? Maak je contracten op, wat doe je met de vraag om exclusiviteit, hoe kom je er weer vanaf? Hoe stuur je een agent/importeur aan; hoe krijg je hun prestaties omhoog? Hoe transparant ben je in je beleid met agenten/importeurs?

Tijdens de workshop gaan we in op bovenstaande vragen. Daarnaast gaan wij uitgebreid in op selectiemodellen en het opzetten van een effectief aansturingsmodel voor uw agenten / importeurs.

Onderwerpen
- Exporteren, groeien in exportmarkten, hoe kom je tot een juiste keuze van entreestrategie
- Werken met agenten/distributeurs, introductie, voor- en nadelen van agenten/distributeurs
- Waaraan moet een juiste zakenpartner voldoen – introductie
- Case-studies over criteria zakenpartner vervolgens dit klassikaal bespreken en verder uitdiepen
- Hoe manage je je zakenpartner in het buitenland, aansturingstools
- Opzetten van een aansturingsmodel
- Evalueren van de samenwerking met partner en eventueel afscheid nemen, met aansluitend discussievragen

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor de juiste werving, selectie en aansturing van een of meerdere exportpartners

 

Cursus Logistiek en Transport

Wat is het verschil tussen een cargadoor en een expediteur? Wat kunnen ze voor mij als exporteur betekenen? Hoe verloopt het boekingsproces in de scheepvaart? Wat is een VI en wat moet ik met een arrival notice? Wat is het verschil tussen een seawaybill en een B/L? Wat is de rol van de douane en wat doet een stuwadoor eigenlijk? Kan ik invloed uitoefenen op de "handling" van mijn container? Als je als exportmedewerker verantwoordelijk bent (of wordt!) voor de logistieke afhandeling van exportzendingen is een gedegen kennis van de logistieke keten en de spelers die hier in actief zijn onontbeerlijk.
In deze cursus wordt dieper ingegaan op de relatie tussen de exporteur en de verschillende logistieke dienstverleners. Ook zullen de specifiek in het internationaal transport voorkomende kosten als demurrage, detention, Terminal handling charges, CAF- en BAF rates en het begrip "haulage" gedurende deze cursus behandeld worden.

Meer info...

Voor wie: Alle exportmedewerkers die zich bezig (gaan) houden met de logistieke voorbereiding en afhandeling van exportzendingen en/of managers die verantwoordelijk zijn voor het inkopen van transport

 

Cursus Manager Export Binnendienst

Een Export Binnendienst medewerker vervult een cruciale rol in de export. Hij/zij communiceert met de verschillende afdelingen zoals Inkoop, Sales, Finance, Distributie, Product Management, etc. Om de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste afdeling of instantie te kunnen verstrekken, dient de export binnendienst afdeling al vanaf het begin stadium betrokken te zijn bij het offerte traject. Wanneer het voorwerk goed is gedaan, wordt de offerte vanzelf een duidelijk document voor zowel de koper als verkoper. Daarom is diepgaande kennis van leveringscondities, betalingscondities en douanezaken een vereiste om exporttransacties zo efficiënt mogelijk af te wikkelen Ook kennis van het opstellen en controleren van transport-, douane- en bankdocumenten mag hierin zeker niet ontbreken. Tijdens deze cursus worden al deze facetten uitvoerig behandeld en zal een grote invloed hebben op, niet alleen uw eigen persoonlijke ontwikkeling, maar ook de verkoopresultaten van uw bedrijf. Tevens doet u in deze cursus vaardigheden op om sales gericht te ondersteunen. Immers... een goed samenspel tussen Sales en de Binnendienst is onmisbaar binnen een succesvolle exportorganisatie!
U bent in staat om de opgedane kennis binnen uw eigen exportorganisatie direct toe te passen in de praktijk.

Modules: Commercieel voortraject, Incoterms 2010, Transportverzekering, Logistiek en Transport, Douanezaken en Oorsprong, Internationale Betalingen, Culturele zaken, Managen eigen exportadministratie en Optimalisatie exportproces binnen eigen organisatie.
Voor deze cursus wordt minimaal 3 jaar exportervaring en minimaal HBO werk- en denkniveau geadviseerd.
Tevens heeft u de mogelijkheid om een examen te maken en uw Export Binnendienst Diploma te behalen.

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de export binnendienst afdeling, het managen van de export administratie, logistieke zaken en/of fungeren als belangrijke schakel tussen de binnendienst en de sales afdeling.

 

Dag van de Export Binnendienst 2017

Jaarlijks organiseert evofenedex een inspirerende dag voor de Export Binnendienst. Het is dé dag die je als export binnendienst professional niet wilt missen. Je wordt in korte tijd bijgepraat over actuele ontwikkelingen in jouw vakgebied. Ook is er veel gelegenheid om inhoudelijk te sparren over lastige vraagstukken die we allemaal tegen komen, als export binnendienstprofessionals. Onze trainers en experts sparren graag mee, zodat je met nieuwe inzichten, energie en inspiratie de zomer in kunt gaan. Heb je zelf een mooie case, stuur deze dan uiterlijk1 juni toe. Wie weet kunnen we jouw case analyseren en bespreken.

Actualiteiten voor nu zijn in ieder geval: dropshipments, oorsprong, geopolitiek met iran, midden-oosten, brexit en eigenlijk ook de VS. Verder nog kort aandacht voor DWU en een blijvend thema als Incoterms.

Meer info...

Voor wie: Professionals werkzaam in de export binnendienst; Logistiek, Back Office, Customer Service, Verkoop Binnendienst, Documenten administratie, Transport Coordinator, etc.

 

Examen Export Binnendienst

Tussen 12 juni en 30 juni 2017 heeft u de mogelijkheid om uw diploma Export Binnendienst te behalen. Het examen wordt digitaal aangeboden op een datum en tijdstip die u uitkomt. Professionele examens verdienen een professionele omgeving.

Meer info...

Voor wie: Personen met minimaal 3 jaar exportervaring en een HBO werk- en denkniveau.

 

Examen Export van A t/m Z

Voor wie: deelnemers aan de cursus Export van A t/m Z.

 

Leergang BTW - basisbeginselen in intracommunautaire BTW

Btw is de enige Europese belasting. Bij grensoverschrijdend zaken doen, is het van belang om te weten in welk land btw moet worden afgedragen en waar het moet worden teruggevraagd. Financiële en logistieke medewerkers moeten dan ook op de hoogte zijn van de do’s en dont’s, zodat wordt voorkomen dat naheffingen en boetes volgen.

EVO en Fenedex bieden gezamenlijk een zorgvuldig samengestelde opleiding btw aan. De bijeenkomsten zijn zowel los als in een pakket af te nemen. De opleiding ‘Inleiding btw in logistiek en internationaal ondernemen’ is de startbijeenkomst van de leergang op niveau 1-2 en geeft een overzicht van de spelregels van de btw. De docenten zijn afkomstig van BTW-PLAZA, kennispartner van EVO en Fenedex voor alle btw-vraagstukken van leden.

De gehele leergang bestaat uit:
1) Inleiding BTW in logistiek en internationaal ondernemen (2 modules)
2) BTW en ABC-transacties (1 module)
3) Basisbeginselen samenloop BTW en Douane (1 module)
4) Inkoop - BTW, debasisbeginselen (1 module)
5) Toets over de gehele leergang (aanlsuitend op laatste module)

Meer info...

 

Masterclass Letter of Credit

Wilt u een betaling onder het L/C zonder voorbehouden en zonder vertragingen? Een beperking van de bankkosten? Om het maximale rendement te behalen is het van belang om het gehele proces binnen eigen organisatie eerst goed in kaart te brengen. Tijdens de Masterclass Letters of Credit kijkt u kritisch hoe het L/C proces binnen uw bedrijf is georganiseerd. U weet dan wie (Finance, Logistiek, Customer Service of Sales) wanneer actie moet ondernemen om tot het hierboven genoemde resultaat te komen.
Tevens hoort u vanuit de praktijk hoe de contractonderhandelingen gaan en hoe het klanten contact tot een eerste L/C shipment verloopt. Tevens worden er een aantal artikelen uit de publicatie UCP 600 uitgelicht die voor u als exporteur van belang zijn om te weten. Ook wordt er aandacht besteed aan de werkwijze en bijzondere vormen van een Letter of Credit en wat een "stille confirmatie" precies inhoudt.
U ontvangt naast de editie UCP 600, ook de publicatie ISBP (International Standard Banking Practice), een uitgebreide gids voor behandeling en onderzoek van de handelsdocumenten onder documentaire kredieten.

Programma onderwerpen
- De Incoterms 2010 en de L/C
- Confirmatie van L/C
- Vormen van L/C’s
- Regelgeving UCP600 en ISBP
- Financiële Paragraaf
- Uitspraken ICC en NL vereniging van banken
- Compliance
- Kredietverzekering
- Cases en eigen L/C flow chart

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een correcte afhandeling van L/C's en reeds beschikken over basiskennis met betrekking tot L/C's (bijv. door de workshop L/C of minimaal 2 jaar praktijkervaring).

 

Masterclass Leveranciersverklaringen

De leveranciersverklaring; een simpel A4tje maar toch is het een officieel bewijsstuk voor de afgifte van preferentiële documenten en verklaringen zoals het EUR 1 document en de factuurverklaring. Daarnaast bestaan er verschillen in de diverse oorsprongsbepalingen waardoor de afgifte van één leveranciersverklaring voor alle landen vaak niet juist is. Dit brengt een aansprakelijkheidsrisico met zich mee. Foutief gebruik van een leveranciersverklaring wordt aangemerkt als economisch delict.

In de leveranciersverklaring wordt ook gevraagd of er cumulatie is toegepast. In de meeste gevallen wordt hier ontkennend op geantwoord. Maar waarom is er geen cumulatie toegepast en wat levert het voor u op indien deze handelingen of bewerkingen wel worden toegepast. Wellicht zijn er dan meer mogelijkheden om preferentiële documenten af te geven. Kortom een simpel formulier met lastige vragen en soms verstrekkende gevolgen. Om verantwoord met deze materie om te gaan is dus diepgaande kennis vereist.

Meer info...

Voor wie: Alle personen die (mede) verantwoordelijk zijn voor het douane- en oorsprongsbeleid. U bent bekend met het begrip oorsprong (preferentieel en niet-preferentieel) tariefpost en de leveranciersverklaring in het algemeen.

 

Masterclass Optimalisatie van de exportadministratie

Bent u verantwoordelijk voor het opzetten van een exportafdeling, het organiseren en coördineren van de exportadministratie of het aansturen van een export binnendienst afdeling? Dan moet u weten welke administratieve handelingen relevant zijn en welke overbodig. Er wordt namelijk van u verwacht dat u mogelijke risico's kunt inschatten en beperken.
In deze Masterclass leert u hoe u uw exportadministratie zo efficiënt en effectief mogelijk kunt beheersen en stroomlijnen om vertragingen en onnodige kosten te voorkomen.
U gaat zelf actief aan de slag door een eigen bedrijfspolicy op te stellen die voor alle disciplines binnen de organisatie zowel uitvoerbaar als haalbaar is met in acht neming de wensen van de klant en de richtlijnen van de wet.

Meer info...

Voor wie: Export Binnendienst medewerker die verantwoordelijk is voor het organiseren en aansturen van een export afdeling, bijvoorbeeld manager of hoofd logistiek, manager transport, manager, exportbinnendienst of customer service

 

Masterclass Uitzenden personeel naar het buitenland

Internationaal ondernemen gaat vaak gepaard met zakelijk reizen en werken in het buitenland, kortom grensoverschrijdende arbeid. De kosten en risico's die dit met zich meebrengt moeten op een deskundige en verantwoorde wijze gemanaged worden. Elke grensoverschrijding, kort of lang, heeft voor de ondernemer en de werknemer gevolgen op 5 belangrijke thema’s namelijk migratie, sociale verzekeringen, arbeidsrecht- en voorwaarden, fiscaal en pensioen.
Veel vragen moeten worden beoordeeld, risico's moeten worden ingeschat en kosten moeten worden begroot. Reden genoeg om deze inspirerende middag in uw agenda te zetten.

Meer info...

Voor wie: De Masterclass is voornamelijk relevant voor personen in een organisatie die betrokken zijn bij het internationaal uitzenden van werknemers (directie, management, expatmanager, HR en bedrijfsjuristen).

 

Seminar E-commerce in China uw kansen en bedreigingen

Wat zijn uw kansen op de grootste E-commerce markt van deze tijd? Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen en hoe kunt u als exportbedrijf hierop inspelen? Alvorens u deze uitdaging aangaat is het belangrijk om eerst te bedenken hoe uw product in de strategie van de Chinese e-markt past.
Tijdens dit seminar behandelen de sprekers welke kanalen effectieve verkoopresultaten kunnen opleveren, de voor- en nadelen hiervan en hoe u zich onderscheidt ten opzichte van uw concurrenten.
Naast het commerciële aspect wordt er ook aandacht besteed aan het beschermen van uw producten wanneer u kiest voor het online verkopen in China. Tevens heeft u de mogelijkheid om na het plenaire deel van het programma te sparren met experts en collega-exporteurs.
Door deelname aan dit seminar legt u een stevig fundament om de Chinese e-markt te veroveren.
Programma
13.30 uur – 13.35 uur Welkomstwoord en introductie evofenedex
13.35 uur – 14.00 uur Entering the world’s largest E-commerce market
14.00 uur – 14.30 uur Het beschermen en registreren van online producten in China
14.30 uur – 14.50 uur Praktijk presentatie 1
14.50 uur – 15.10 uur Praktijk presentatie 2
15.10 uur – 15.30 uur Break
15.30 uur – 16.15 uur Rondetafel sessie 1 E-commerce in China
15.30 uur – 16.15 uur Rondetafel sessie 1 IP in China
16.20 uur – 17.10 uur Rondetafel sessie 2 E-commerce in China
16.20 uur – 17.10 uur Rondetafel sessie 2 IP in China
17.10 uur - 18.30 uur Netwerkborrel

Meer info...

Voor wie: Exportdirecteuren, exportmanagers, areamanagers, bedrijfsjuristen, marketingmanagers en medewerkers die werkzaam zijn binnen een exportorganisatie.

 

Seminar Scenarios for Brazil

Developments in Brazilian Agribusiness and its spin-offs of opportunities

2016 was not an easy year for Brazil, and optimism is still modest for 2017. With the exception of a few sectors, however, whereof AGRIBUSINESS is the most important. Record crops and production numbers, a new focus on internationalization and the search for new technologies to improve productivity all trigger excellent business opportunities.

Would these opportunities be limited to direct suppliers of products and services for agriculture itself they would already cover a wide range, from irrigation to harvest equipment, and from horticulture to animal breeding and everything in between.

But they are not. Indirect opportunities are formed by an expanding and modernizing industry for the processing of agricultural products, as well as the infrastructure for logistics, apart from many “side-line items” which may include energy supplies, water treatment installations, drone observation technologies, security, special software, communications, pharmaceuticals, academic research, and so on and so forth. In fact, agricultural developments spread benefits to nearly all other sectors of the economy. In Brazil that is the more so because it also helps to develop cities and states outside the previously important hubs, triggering true economic miracles in different locations.

It is for all those reasons that we may with certainty classify agribusiness as the true locomotive for the Brazilian economy in 2017 and beyond.

PROGRAM
13:00 – 13:30 Reception and Handing over of Identification Badges
13:30 – 13:45 POLITICAL AND ECONOMIC DEVELOPMENTS IN BRAZIL
HE Ambassador of Brazil for The Netherlands
13:45 – 14:05 BUSINESS OPPORTUNITIES TRIGGERED BY AGRIBUSINESS
Mr. Carlos Marco Esteves Alves – MD of the Economic Development Agency of the State of Pernambuco AD DIPER
14:05 – 14:25 TRENDS IN THE BRAZILIAN ANIMAL PROTEIN SECTOR
Mr. Marcelo Siegmann – JBS Foods
14:25 – 14:45 TENDENCIES AND TECHNICAL INNOVATIONS IN BRAZILIAN HORTICULTURE
Mr. Hein van der Sander – MD of Certhon Greenhouse Solutions
14:45 – 15:05 SECTORIAL AND GEOGRAFIC OVERVIEWS OF DEVELOPMENTS IN BRAZIL AND SUBSEQUENT OPPORTUNITIES FOR IMPORTS, EXPORTS AND INVESTMENTS
(Rabobank specialist)
15:05 – 15:30 Coffee Break
15:30 – 15:50 THE EXPERIENCE OF INVESTING IN THE BRAZILIAN POULTRY INDUSTRY
Mr. Bouke Hamminga – Director International Sales and Business Development
PasReform Hatchery Technologies
15:50 – 16:10 BILATERAL AGREEMENTS OF INTEREST TO AGRIBUSINESS
Mr. Jochem Porte – Senior Policy Advisor Agri Business International – Ministry
of Economic Affairs
16:10 – 16:30 LEGAL, FISCAL AND ADMINISTRATIVE ASPECTS OF DOING BUSINESS IN BRAZIL
Mrs. Dr. Luciana Queiroz Pereira – DEQ ADVOGADOS
16:30 – 17:00 DISCUSSION PANEL AND S.W.O.T. ANALYSES OF THE BRAZILIAN OPPORTUNITIES FOR DUTCH ENTREPRENEURS
Specialist Panel Members interacting with the audience – Coordinated by
Mr. Hans Mulder – MD of the Dutch Brazilian Chamber of Commerce
17:00 – 19:30 COCKTAIL “BRAZILIAN BUSINESS CLUB”

Guest speakers already confirmed include economists, lawyers, entrepreneurs and diplomats, the combination of which guarantees a variety of views and angles and open discussion
To attend the conference please subscribe before May 5th, hhttps://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScaiySFnZWLTNsDG-apUtBVhiy-u8akfe0pyNWT__8yOq3nVA/viewform

Participation fee is € 75,- ex VAT for non-members, and € 50,- ex VAT for members of the Dutch Brazilian Chamber of Commerce or evofenedex
The number of seats is limited; we recommend timely reservation.

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor investeringen in Brazilie.

 

Training Basisbeginselen samenloop BTW en Douane

EVO en Fenedex bieden gezamenlijk een zorgvuldig samengestelde opleiding btw aan. De bijeenkomsten zijn zowel los als in een pakket af te nemen. De docenten zijn afkomstig van BTW-PLAZA, kennispartner van EVO en Fenedex voor alle btw-vraagstukken van leden.

De training basisbeginselen samenloop BTW en Douane geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wat is in- en uitvoer?
- Wanneer sprake van samenloop?
- Waar moet ik op letten?
- Hoe geef ik in mijn btw-aangifte in- en uitvoer aan?
- Aan welke douaneformaliteiten moet ik voldoen bij in- en uitvoer?

De gehele leergang bestaat uit:
1) Inleiding BTW in logistiek en internationaal ondernemen (2 dagdelen)
2) BTW en ABC-transacties (1 dagdeel)
3) Basisbeginselen samenloop BTW en Douane (1 dagdeel)
4) Inkoop - BTW, debasisbeginselen (1 dagdeel)
5) Toets over de gehele leergang

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een efficiënte en correcte administratie op het gebied van BTW bij intracommunautaire transacties.

 

Training BTW en ABC-transacties

EVO en Fenedex bieden gezamenlijk een zorgvuldig samengestelde opleiding btw aan. De bijeenkomsten zijn zowel los als in een pakket af te nemen. De docenten zijn afkomstig van BTW-PLAZA, kennispartner van EVO en Fenedex voor alle btw-vraagstukken van leden.

De training BTW en ABC-transacties geeft antwoord op de volgende vragen:
- Verdieping ‘Inleiding btw’: inzoomen op ABC-transacties
- Wat is het?
- Wat doet het?
- Hoe werkt het?
- Welke variaties zijn er?

De gehele leergang bestaat uit:
1) Inleiding BTW in logistiek en internationaal ondernemen (2 dagdelen)
2) BTW en ABC-transacties (1 dagdeel)
3) Basisbeginselen samenloop BTW en Douane (1 dagdeel)
4) Inkoop - BTW, debasisbeginselen (1 dagdeel)
5) Toets over de gehele leergang

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een efficiënte en correcte administratie op het gebied van BTW bij intracommunautaire transacties.

 

Training BTW in logistiek en internationaal ondernemen

De BTW-wetgeving is voor veel exporteurs een lastig pakket. Welk tarief dient toegepast te worden? Is er sprake van verlegging van BTW? En zo ja, wat zijn hiervan de consequenties? Hoe zit het met ABC-transacties? Waar kun je buitenlandse BTW-nummers verifieren en hoe vaak dien je dat te doen? Hoe pas je BTW juist toe bij verrekening van commissie met handelsagenten? Hoe zit dat met teruggaaf van buitenlands BTW?

Ons trainersteam, bestaande uit de belastingdienst, het bedrijfsleven en de btw-consultant, gaan graag de uitdaging aan om u middels deze interactieve training inzicht te geven in het juist toepassen van BTW bij intracommunautaire transacties. Zij nemen u stap voor stap mee aan de hand van sprekende praktijkcases. Daarnaast heeft u als deelnemer ook de mogelijkheid eigen cases voor te leggen.

De gehele leergang bestaat uit:
1) Inleiding BTW in logistiek en internationaal ondernemen (2 dagdelen)
2) BTW en ABC-transacties (1 dagdeel)
3) Basisbeginselen samenloop BTW en Douane (1 dagdeel)
4) Inkoop - BTW, debasisbeginselen (1 dagdeel)
5) Toets over de gehele leergang (ca 1 uur, aansluitend op de module van dag 3)

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een efficiënte en correcte administratie op het gebied van BTW bij intracommunautaire transacties.

 

Training Certificaten van Oorsprong, EUR.1 en factuurverklaringen

Het invullen van een document is niet lastig maar heeft u de kennis waarom u het document invult en wat u mag invullen?

Oorsprongsdocumenten (Certificaten van Oorsprong) worden om uiteenlopende redenen gevraagd. Een groot aantal landen hebben handelsmaatregelen ingesteld om hun eigen markt te beschermen resp. hun eigen markt te stimuleren. Daarnaast spelen politieke redenen een rol en wordt het document gevraagd in het Internationale betalingsverkeer (L/C)

Met sommige oorsprongsdocumenten (EUR.1) kan uw klant tariefpreferentie krijgen. De importeur krijgt hierdoor vrijstelling op het douanerecht. Uw producten kunnen hierdoor aantrekkelijker worden voor uw klant vanwege een gunstiger inkoopprijs.

U kunt ook gebruik maken van de factuurverklaring. Deze verklaring geeft ook recht op een lager invoertarief maar leidt bij verkeerd gebruik nogal eens tot vervelende financiële gevolgen.
Kortom; reden genoeg om u te laten informeren en duidelijkheid te krijgen hoe u met deze materie op een efficiënte manier om kunt gaan.

Meer info...

Voor wie: Alle personen die direct betrokken zijn met het maken van oorsprongsdocumenten (CvO, EUR.1, EUR-MED) en de daarbij behorende leveranciersverklaringen.

 

Training De culturele uitdagingen van het zakendoen met België

Wilt u zakendoen met Nederlandstalige Belgen? Heeft u reeds contact gehad met een Belgische zakenpartner, maar u vindt hem of haar nogal zakelijk en afstandelijk overkomen? Omdat we dezelfde taal spreken betekent niet dat er geen mentaliteitsverschillen zijn.
In deze training gaan we in op de diepere betekenis van de zakelijke culturele verschillen tussen de Nederlander en de Vlaming. Hoe bereikt u een optimale samenwerking en waarmee moet u rekening houden tijdens het onderhandelen met uw Belgische zakenpartner? Maar ook: hoe kijken de Belgen tegen de Nederlanders aan?
De combinatie van een inspirerende cultuurtrainer, een Belgische praktijkspreker van een multinational familiebedrijf en de casuïstiek van de deelnemers, maakt deze trainingsdag effectief en leerzaam. U leert, in het voordeel van beide partijen, hoe u het beste kunt omgaan met de culturele uitdagingen van het zakendoen met België.

Meer info...

Voor wie: Personen uit het bedrijfsleven die reeds zaken doen met Nederlandstalige Belgen of voornemens zijn.

 

Training De fiscale en juridische aspecten van het zakendoen in de Verenigde Staten

Wat kunt u verwachten wanneer u met Amerikanen over contracten onderhandelt? Hoe werkt het juridische en fiscale systeem in Amerika? Wat zijn de belastingformaliteiten waaraan voldaan moet worden? Hoe beperkt u als bedrijf zoveel mogelijk uw productaansprakelijkheid?
Deze training bestaat uit 2 sessies:
Sessie 1 ochtend: Het opzetten van een eigen vestiging in de VS en Tax in de VS
Sessie 2 middag: Het verkoopcontract en productaansprakelijkheid in de VS
U heeft de mogelijkheid om deel te nemen aan de gehele training of 1 sessie naar keuze.
In de eerste sessie hoort u waarmee u rekening dient te houden bij het opzetten van een eigen vestiging in de Verenigde Staten, wat u kunt verwachten wanneer u met Amerikanen onderhandelt, de belangrijkste spelregels en de do's and don'ts.
In de sessie “Tax in de VS” worden de belangrijkste spelregels behandeld die van toepassing zijn voor Amerikaanse belastingdoeleinden vanaf het moment dat er in Amerika investeringen worden gedaan en/of daar een onderneming wordt gestart. In Amerika wordt op zowel federaal niveau, als op het niveau van de individuele staten belastingen geheven. Voor de beide niveaus zal daarom een overzicht worden gegeven van de voornaamste belastingen die worden geheven, wanneer deze belastingen van toepassing zijn, de grondslagen van deze belastingen en de formaliteiten waaraan dient te worden voldaan voor deze belastingen.
Tijdens de tweede sessie "Het verkoopcontract en productaansprakelijkheid in de VS" wordt ingegaan op zaken als “integratie-clausule”, toepasselijk recht en de rechter in de VS, maar ook wat de verschillen zijn met Nederland wanneer u in de VS wil gaan procederen. U krijgt een globaal overzicht van zowel het systeem als de kosten. En waar draait het nu in praktijk om en wat kan er worden gedaan om risico’s te beperken.
Een intensieve training die ervoor zorgt dat ondernemers meer beslagen ten ijs komen wanneer ze zaken doen met Amerikanen.

Meer info...

Voor wie: Export managers en directieleden van internationale bedrijven. Tevens geschikt voor management in bredere zin als het gaat om contractuele vraagstukken op commercieel, fiscaal en juridisch gebied.

 

Training De praktijk van export naar India

Wilt u meer begrip van de Indiase cultuur om uw medewerkers beter aan te sturen? Hoe u uw netwerk kunt verbreden? Maar ook tot hoe ver u moet meegaan met uw Indiase klant? Weten welke wet- en regelgevingen voor u als Nederlandse exporteur van belang zijn om rekening mee te houden?
De hele wereld ziet India als een enorme afzetmarkt. De concurrentie is enorm, wees daarom als exporteur extra alert waar u op moet letten met India als nieuwe (focus) markt. Er zijn maar weinig landen in de wereld waar de verschillen zo groot zijn tussen mensen en hun uiteenlopende gewoonten en gebruiken. Ook prijsgevoeligheid, bureaucratie en armoede zijn belangrijke factoren waarmee u rekening dient te houden bij het exporteren van uw producten. Aan de hand van praktijkvoorbeelden, kennis van de meest essentiële spelregels van het zakendoen met India en inzicht in de Indiase zakencultuur, heeft u na deze training een voorsprong op uw concurrentie.
Tijdens deze intensieve middag training hoort u waar u rekening mee dient te houden bij het exporteren van uw producten naar India. Geen lange colleges, maar interactieve presentaties en discussies waaruit elke deelnemer zijn/haar conclusies kan trekken voor de eigen aanpak en antwoorden heeft gekregen op prangende vragen. Op een humoristische wijze en vol enthousiasme brengen de sprekers hun kennis over op de deelnemers. Aan het slot ruime gelegenheid voor informele contacten tijdens de netwerkborrel. Met deze training legt u een stevig fundament voor een professionele aanpak bij export naar India.

Meer info...

Voor wie: (Export)Directeuren, export/area managers en medewerkers van bedrijven die voornemens zijn de Indiase markt te betreden en weinig tot geen ervaring hebben met het zakendoen in India.

 

Training Export Control

Het doel van deze training is om bedrijven op een praktische wijze inzicht te geven in de verplichtingen verbonden aan de in-, uit- en doorvoer van strategische goederen.

De Technologische Industrie produceert een veelheid aan hoogwaardige producten, waaronder (onderdelen van) zogenaamde strategische goederen. Onder strategische goederen vallen militair materieel en goederen voor tweeërlei gebruik, ook wel 'dual-use goederen' genoemd (zoals nachtkijkers, sensoren en elektronica).

Bedrijven die deze goederen exporteren of doorvoeren, moeten voldoen aan strenge voorwaarden. Deze zijn gebaseerd op verschillende internationale overeenkomsten. Daarnaast wordt de export naar sommige landen beperkt door sancties, bijvoorbeeld t.a.v. Iran, Syrië en Sudan. De consequenties van het niet voldoen aan de regelgeving kunnen vergaande gevolgen hebben. Financieel, maar ook t.a.v. de bedrijfsreputatie. De wetgeving, controlelijsten en de vergunningaanvraag vormen een complex geheel, waarbij diverse instanties betrokken zijn.

Meer info...

Voor wie: Personen die (mede) verantwoordelijk zijn voor het beleid /uitvoering van export controle, het classificeren van goederen en het opzetten van een export compliance systeem.

 

Training Incoterms 2010

Wie is verantwoordelijk voor de vrachtkosten tot op de overeengekomen plaats van bestemming? Wie regelt de documenten, verzekeringen, vergunningen of andere formaliteiten?
Tijdens deze training behandelen de docenten alle elementen om de juiste leveringsconditie overeen te komen met uw klant. Wanneer u weet welke risico's gelopen kunnen worden, weet u ook welke risico's vermeden of verzekerd kunnen worden. Ook de fiscale en financiele aspecten komen aan bod. Tevens wordt u aan de hand van praktijkvoorbeelden uitgedaagd welke Incoterm u het beste kunt overeenkomen en waarom.

Meer info...

Voor wie: Allen die betrokken zijn bij de totstandkoming en afwikkeling van exporttransacties zoals: Sales, Shipping, Customer Service, Banken, Verzekeringsmaatschappijen en expediteurs. Let op: enige basiskennis van de Incoterms is een vereiste.

 

Training Inkoop - BTW (basisbeginselen)

EVO en Fenedex bieden gezamenlijk een zorgvuldig samengestelde opleiding btw aan. De bijeenkomsten zijn zowel los als in een pakket af te nemen. De docenten zijn afkomstig van BTW-PLAZA, kennispartner van EVO en Fenedex voor alle btw-vraagstukken van leden.

De training Inkoop - BTW (basisbeginselen) geeft antwoord op de volgende vragen:
- Wat doe ik met de btw op een inkoopfactuur?
- Hoe boek ik die btw in mijn administratie?
- Hoe verwerk ik inkoop-btw in de btw-aangifte?
- Wat doe ik met naar mij verlegde btw in mijn administratie en aangifte?

De gehele leergang bestaat uit:
1) Inleiding BTW in logistiek en internationaal ondernemen (2 dagdelen)
2) BTW en ABC-transacties (1 dagdeel)
3) Basisbeginselen samenloop BTW en Douane (1 dagdeel)
4) Inkoop - BTW, debasisbeginselen (1 dagdeel)
5) Toets over de gehele leergang

Meer info...

Voor wie: Personen die verantwoordelijk zijn voor een efficiënte en correcte administratie op het gebied van BTW bij intracommunautaire transacties.

 

Training Verdieping in de BTW en internationaal ondernemen

De BTW-wetgeving is voor veel exporteurs een lastig pakket. Welk tarief dient toegepast te worden? Is er sprake van verlegging van BTW? En zo ja, wat zijn hiervan de consequenties? Hoe zit het met ABC-transacties? Heeft u al enige ervaring met complexe BTW-vraagstukken, dan is deze training: Verdieping in de BTW en internatonaal Ondernemen wellicht geschikt voor u.

De training heeft een duidelijke focus. Uitsluitend business to business (B2B) transacties worden in deze training behandeld. In deze training worden de deelnemers verder meegenomen in de behandeling van btw gevolgen bij handel in het internationale verkeer. De sessie begint met een beschrijving van de btw als een internationale belasting waar rekening mee gehouden moet worden in binnen en buitenland. Na een korte herhaling van de regels die gelden voor de leveringen van goederen worden diverse grensoverschrijdende transacties geanalyseerd. De import, export en supply chain met afnemers in het ene land en aflever adressen in het andere wordt natuurlijk uitgebreid behandeld. De workshop vraagt veel interactie van de deelnemers en met elkaar lossen ze verschillende vraagstukken op. Daarbij wordt gebruik gemaakt van break-out sessies en groepsdiscussies. Naast leveringen worden ook de nationale en internationale diensten opgepakt. Aan het eind van de sessie zijn de deelnemers in staat om internationale vraagstukken te analyseren, de juiste gegevens te verzamelen om tot een oplossing te komen en de facturen te maken of verwerken in de aangifte.

Ons trainersteam, bestaande uit de belastingdienst, het bedrijfsleven en de btw-consultant, gaan graag de uitdaging aan om u middels deze interactieve training inzicht te geven in het juist toepassen van BTW bij intracommunautaire transacties. Zij nemen u stap voor stap mee aan de hand van sprekende praktijkcases. Daarnaast heeft u als deelnemer ook de mogelijkheid eigen cases voor te leggen.

Deze training is een vervolg op de Leergang BTW bij internationaal ondernemen (EVO-Fenedex) en/of de workshop BTW en intracommunautaire transacties (Fenedex).

Meer info...

Voor wie: Managers en medewerkers met enige BTW ervaring, die verantwoordelijk zijn voor een efficiente en correcte administratie op het gebied van BTW bij intracommunautaire transacties.

 

Voorlichtingsmiddag Risicovolle douanezaken

Als exporteur weet u als geen ander hoe lastig het kan zijn om de juiste goederencode voor uw product te vinden. Maar hoe handelt u als uw afnemer een andere goederencode van u verlangt. Kan en mag dit zomaar en wat kunnen de consequenties zijn.

Ook de vraag om een lagere douanewaarde op uw factuur te vermelden komt in de praktijk helaas nog erg veel voor. Wat is de reden dat dit gevraagd wordt en geeft u hier gevolg aan. Is dit een frauduleuze handeling?

U wilt geen navordering van de BTW. Daarom is het voor u als exporteur erg belangrijk om aan te tonen dat uw goederen daadwerkelijk de Europese Unie hebben verlaten en dat dit ook wordt vastgelegd in uw exportadministratie. Hoe werkt dit in de praktijk.

Deze inspirerende middag geeft u helderheid van zaken, inzicht in de ingewikkelde materie en steekhoudende argumenten voor een juiste handelswijze!

Meer info...

Voor wie: Alle personen die direct betrokken zijn met het maken van uitvoeraangiften, (mede) verantwoordelijk zijn voor het douanebeleid en te maken hebben met de administratieve verplichtingen binnen een exporterende onderneming.

 

Workshop Contracten met agenten en-of distributeurs in het buitenland

De workshop Contracten met agenten en distributeurs in het buitenland geeft export(area)managers tools om met enige juridische kennis betere onderhandelingen te kunnen voeren met agenten/distributeurs in het buitenland. Zo krijgt men tijdens deze workshop o.a. antwoord op onderstaande vragen:

- Mag ik aan mijn distributeurs de verplichting opleggen om alleen in één regio te verkopen en niet daarbuiten?
- Mogen wij exclusieve dealers aanstellen binnen Europa?
- Wij sluiten als exporteur nooit een schriftelijk contract met een agent. Bij een mondelinge overeenkomst ben je er zo weer van af, toch?
- Waar moet je op letten bij contracten, waar liggen valkuilen?
- Wij willen onze agent in Frankrijk opzeggen; waar moeten we rekening mee houden?

Meer info...

Voor wie: Alle personen die te maken hebben met het afsluiten van contracten met agenten/distributeurs in het buitenland.

 

Workshop Douane en Logistieke zaken in Rusland

In de praktijk blijkt dat zich nog steeds veel problemen voordoen om de goederen veilig vanuit Nederland naar Rusland te vervoeren. Zo is het bij het wegtransport belangrijk te onderzoeken of de vervoerder in kwestie over een vergunning beschikt om naar Rusland te rijden. Rederijen in Rusland vragen veel geld voor b/l-correcties en terminals in Rusland rekenen zeer hoge tarieven voor demurrage. Een ander gevaar dat om de hoek loert, is de corruptie die welig tiert in deze gebieden. Vertragingen, ergernissen en extra kosten kan men voorkomen door een goede voorbereiding en kennis van zaken.
Tijdens deze workshop gaan de sprekers in op wat men allemaal kan verwachten wanneer u zelf verantwoordelijk bent voor het exportzendingen naar Rusland. Een zeer praktijkgerichte workshop met veel praktische tips, nuttige informatie en interactieve discussies waaruit elke deelnemer zijn/haar voordeel kan doen voor de eigen aanpak.

Meer info...

Voor wie: Alle exportmedewerkers die zich bezig (gaan) houden met exportzendingen naar Rusland.

 

Workshop Het Sales Contract en de Letter of Credit

Een Letter of Credit (L/C) als betalingsinstrument kan een uitkomst bieden als u uw handelspartner onvoldoende kent of wanneer u gaat zakendoen met een economisch minder stabiel land. U kunt dan een L/C als voorwaarde stellen tijdens de onderhandelingen met uw afnemer. Echter, het is van belang om rekening te houden met verschillende risico's die zich kunnen voordoen. Het eerste risico moment is al bij het opstellen van de contractvoorwaarden tussen de afnemer en de leverancier. Het is daarom belangrijk, alvorens u “de deal” sluit, om uw onderhandelingspositie te bepalen en mogelijke handelsrisico's in kaart te brengen.
Tijdens deze middag hoort u in een korte tijd waarmee u rekening dient te houden bij het gebruik van een L/C als betalingsinstrument, zodat u straks minder afhankelijk bent van andere partijen. Ook zaken als waar zitten de 'bottlenecks' en de L/C in relatie met leveringscondities komen ook aan de orde tijdens deze praktijkgerichte workshop.
Tevens wordt u zelf aan het werk gezet door middel van een interactief spel tussen enerzijds leverancier en afnemer en anderzijds de bank van de leverancier en de bank van de afnemer. Het doel is het eens te worden over de voorwaarden en eisen binnen en letter of credit (L/C). Samen werkt u naar de optimale oplossing voor beide partijen.

Meer info...

Voor wie: Export directeuren en export (area/sales) managers die verantwoordelijk zijn voor het afsluiten van het verkoopcontracten met buitenlandse afnemers.

 

Workshop Indeling douanetarief

Herkent u de vraag;
* Waar valt ons product onder?
* Wat is nu de juiste goederencode voor ons product?
* Bestaat er voor ons product wel een goederencode, want hij wordt niet in de lijst genoemd.

Het hanteren van een juiste goederencode is erg belangrijk. Goederencodes zijn niet alleen de basis voor het bepalen van de hoogte van de rechten bij invoer en accijns, maar ook voor diverse andere zaken zoals restitutie, strategische goederen en in sommige gevallen het bepalen van de oorsprong van uw product. Het indelen van uw product in het douanetarief vergt dus kennis en zorgvuldigheid. Onjuiste indelingen kunnen leiden tot vertragingen, boetes, het intrekken van vergunningen en niet te vergeten ontevreden klanten!

Fenedex organiseert een interactieve workshop waarbij theorie en praktijk worden gemixt. De theorie zal worden afgewisseld door praktijkoefeningen. U neemt plaats achter de computer en gaat (uw eigen) product(en) indelen in het douanetarief.

Meer info...

Voor wie: Alle personen die (mede) verantwoordelijk zijn voor het douanebeleid en te maken hebben met de administratieve verplichtingen binnen een exporterende onderneming.

 

Workshop Letter of Credit bij export (L/C)

Heeft u te maken met klanten die zelf ook niet goed bekend zijn met L/C's, waardoor misverstanden of onduidelijkheden ontstaan? Weleens verschil van mening met de adviserende bank over 'shipping date'? Al uw klanten worden tot nu toe geleverd op vooruitbetaling, maar zo af en toe krijgt u met grotere klanten te maken die wel zaken willen doen, maar alleen willen kopen met een L/C?
Herkent u zich in één van deze praktijksituaties? Of wellicht andere problemen of knelpunten die u tegenkomt met betrekking tot het L/C? Dan is deze training aan u besteed. Een Letter of Credit (L/C) is in het internationale handelsverkeer het middel bij uitstek om de belangen van zowel de verkoper als van de koper op een evenwichtige wijze te regelen, mits u weet hoe het werkt. Tijdens deze workshop wordt het L/C vanuit de praktijk bij de bank en het bedrijfsleven behandeld, zodat u aan het eind van de dag de juiste kennis in huis heeft om een L/C correct te kunnen beoordelen.
Fenedex organiseert deze workshop i.s.m. de Rabobank.

Meer info...

Voor wie: Exporteurs die verantwoordelijk zijn voor het commerciële traject, het opstellen van een verkoopovereenkomst en/of het controleren en managen van de exportadministratie.

 

Workshop Leveranciersverklaringen

Het hele jaar door kunt u van uw klant de vraag krijgen of u “even” een leveranciersverklaring (vaak met oorsprong Europese Gemeenschap) wilt invullen voor de producten die u aan hen hebt geleverd. U wilt uw afnemer helpen en bent graag bereid om uw klant deze dienst te verlenen. Maar mag u deze verklaring echter wel invullen en ondertekenen? In heel veel gevallen wordt deze oorsprongsverklaring snel en tussen alle bedrijven door getekend.

Voorbeeld: U importeert goederen uit China en betaalt de douanerechten in Nederland. De goederen levert u door aan een bedrijf in Duitsland die graag een leveranciersverklaring wil hebben. Gaat u deze verklaring afgeven? En wat doet u voor de goederen die u in Letland heeft gekocht?

Het antwoord op deze vragen moet bij uw bedrijf bekend zijn op het moment dat u een leveranciersverklaring gaat tekenen. In de praktijk blijkt dat bedrijven niet op de hoogte zijn wat het doel is van een leveranciersverklaring.

Deze inspirerende middag geeft u helderheid van zaken en inzicht in de ingewikkelde materie.

Meer info...

Voor wie: Personen die direct betrokken zijn met het maken van oorsprongsdocumenten en de daarbij behorende leveranciersverklaringen.

 

Workshop Sales Contract en de Incoterms

Wilt u goed onderbouwd een bepaalde Incoterm kunnen kiezen wanneer u onderhandelt met uw klant? Tijdens het onderhandelen zelf ook op de hoogte zijn welke invloed dit heeft op bepaalde aspecten zoals de betalingsconditie of verzekeringen?
In een verkoopcontract maken de Incoterms een belangrijk deel uit van de overeenkomst. Het bevat regels omtrent de overgang van risico’s en kosten van de verkoper naar de koper. Ook zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden met betrekking tot vervoer van goederen hierin bepaald.
Tijdens deze workshop hoort u waar de risico’s, kosten en verplichtingen van koper en verkoper bij de Incoterms liggen. De Incoterms in relatie met betalingscondities en waar u in de praktijk rekening mee dient te houden wanneer u een sales contract overeenkomt met uw afnemer.

Meer info...

Voor wie: Export directeuren en export (area/sales) managers die verantwoordelijk zijn voor het afsluiten van het verkoopcontracten met buitenlandse afnemers.

 

Workshop: Ins en outs van CMR voor exporteurs

Moet er voor het tweede deel van het transport een nieuwe CMR worden gemaakt? Wie moet het vrachtcontract afsluiten bij het afspreken van de leveringsconditie FCA?
De overeengekomen Incoterm (leveringsconditie) bepaalt wie, de koper of de verkoper, het vrachtcontract moet sluiten en is dientengevolge verantwoordelijk voor de uitvoering daarvan en de invulling. Een CMR is een contract en het is raadzaam daar alle nodige aandacht aan te besteden.
Tijdens deze workshop besteden wij aandacht aan alle ins en outs van het vrachtbrief CMR. Het wordt op een zeer praktische wijze behandeld en u heeft tevens de gelegenheid om uw eigen vraagstukken voorafgaand aan de workshop voor te leggen aan de trainers. Een intensieve CMR middag speciaal voor exporteurs.

Meer info...

Voor wie: Export medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het opmaken van een CMR en het organiseren van het vervoer.

 

  • Contact

    Signaalrood 60
    2718 SG Zoetermeer (Wijk18)

    Tel: +31 (0)79 346 73 46

    Routebeschrijving

  • BedrijfsOpen FC 158

  • Vragen over onze trainingen?

    Neem contact op met onze afdeling Opleidingen & Trainingen


    oet@fenedex.nl
    070-3305660

    Voor vragen of opmerkingen staan we altijd voor u klaar!

    neem contact op